lördag 5 maj 2012

Naturruta - arb. nr 1



Har börjat med min Naturruta idag. Har valt ett område med en liten damm i gångavstånd från mitt hem. Mycket mysigt och fint med mycket grönska och liv.



Här har vi ett litet träd som förhoppningsvis kommer att växa sig stort. Just nu är det blommande knoppar på grenarna och trädet växer nära vattnet. Funderar även på om det eventuellt kan vara en liten buske, men finns det buskar som är så små och smala?

Hittade lite mossa som växte precis vid kanten om vattnet.  Hade några idéer om vad det kunde vara, men sen satte de små kopp-formade detaljerna på mossan stopp för mig. Ser ut som små skålar, kunde inte hitta en mossa som jag kände passade in ordentligt. Måste skaffa mig en bättre Flora. 

Grönt gräs, men kanske något speciellt gräs med tanke på att det växer nära vattnet och tillsammans med mossan? Där emot så finns det vanligt grönt gräs runt om dammen också, så det är kanske bara en slump att det vanliga gräset och mossan har blandats.

En annan form av gräs. 

Hittade ett gammalt björklöv, det finns björkar runt omkring som jag ska ta mer bilder på. Björkarna blommar för fullt nu och det är jobbigt för allergikerna, som mig.
Hjälp, jag vet inte vad detta är. Kan inte vara så svårt att hitta egentligen med tanke på att det är ett väldigt tydligt mönster. Återkommer när jag hittar en bättre Flora. 


Ett näckrosblad. Vet inte precis vilken näckros det är eftersom det inte finns några blommor än. Förhoppningsvis hinner blommorna växa innan kursen är slut så jag kan få reda på det. Tyckte nämligen att alla näckrosblad såg likadana ut oberoende på vilken blomfärg det var. Detta blad är ganska röd/lila/mörk liksom, beror det på att det är ett blad från förra året eller finns det blad som har denna färg?

Här har vi några små skräddare som sprang runt på vattnet. De använder sig utav vattnets ytspänning för att hålla sig uppe på vattnet. 

Min naturruta ser inte mycket ut för världen just nu. Är dåligt väder och pollensäsongen har precis dragit igång. Förhoppningsvis så kommer det att blomma mer nu efter dagen regn och all pollenspridning från björkarna som finns runt omkring.









2 kommentarer:

  1. Det verkar finnas många spännande växter i din ruta.

    /Kristoffer

    SvaraRadera
  2. Hej Lisen! Du har hittat en mycket vacker plats - så kul att du har vatten i din naturruta! Vilka fina bilder.....Jätte-bra att du lyckades fota skräddarna! "Pinnen" i vattnet är sjöfräken tror jag..../MIA

    SvaraRadera