måndag 7 maj 2012

Pedagogiska reflektioner

2012-05-07
I det stora hela tycker jag än så länge att det är väldigt roligt att ta foton på naturen och inspektera den på ett sätt jag inte har gjort innan. Ska bli väldigt spännande att få se hur utvecklingen över just mitt naturområde över en tid.

2012-05-09
Att ha en sådan grej som Naturruta i exempelvis en barngrupp är mycket positivt enligt mig för barnens lärande om naturen. Man kan anordna det i tävlingar för att göra det roligare. Vem hittar flest olika arter inom ett område? Nu när jag har gått runt lite mer och tittat extra noga i min naturruta har jag märkt att det finns väldigt mycket växter som jag inte såg förrän jag satte mig ner och tog mig tid att inspektera. Där emot att sedan hitta alla olika arter i en flora tycker jag fortfarande är lite krångligt. Har varit och lånat mig fler och bättre floror på biblioteket nu, så det är roligare att leta. Men ska försöka bli bättre på det!

2012-05-20
Har varit en helt underbar dag och varit riktigt roligt att fota. Nu ser man verkligen hur all grönska kommer fram och vad det finns för djur där. De som jag kallade för grodyngel kan jag tänka mig blir vattensalamandrar när de blir stora, men är inte riktigt säker. Jag lär mig mycket, ser mycket mer eftersom jag kollar noggrannare samt inspekterar blommor, växter och djur in i minsta detalj. Detta får mig att tänka på hur kul barn skulle tycka detta var, att kolla extra noga på detta. Nästa gång jag är med barnen ute i naturen ska jag motivera dem att kolla extra noga och ta med eventuella förstoringsglas/luppar.

Har också blivit lite nyfiken om hur min naturruta ser ut under dåligt väder. Ska nog ta och undersöka det så fort det blir en risig dag som man inte vill gå ut i!

2012-05-26
Jag tycker det är så härligt att det är så mycket liv i dammen som jag har i min naturruta. Kan sitta där länge och bara kolla på alla yngel och spana efter salamandrar och andra djur. Jag ska nog köpa mig en håv och försöka fånga några djur i sommar. Har en kompis som jag vet är intresserad av det också, så kanske kan dra med mig henne! Det är en grymt rolig grej, att fiska djur från en damm. Inte bara insekter, utan som man såg här: yngel, salamandrar, fisk, blodiglar osv. Någonting man absolut ska göra med barnen! Till och med jag tycker detta är riktigt roligt, och jag är ju rena barnet själv. Kanon Kanon Kanon. Nu vet jag vad jag ska syssla med i sommar!

Nu ska vi bara se om vi kan få fram lite dåligt väder. Inte för att det är någonting man önskar nu när vädret är så underbart! Men jag skulle fortfarande vilja se hur naturrutan ser ut efter att det har regnat eller dylikt. För min egen skull med tanke på all pollen så får det gärna komma en liten skur snart!

2012-05-31
Sådär. Nu är det slutet för min naturblogg och de sista bilderna är upplagda. Detta har varit en grymt rolig kurs och jag kommer absolut att använda mig utav olika pedagogiker vi har använt. Det är väldigt roligt att kolla närmare på natur och miljö och jag känner att jag lärt mig massor. Nu stannar jag och kollar gärna på träden och VET faktiskt vad det är för art. Det känns roligt att ha fått till sig så mycket kunskap utan att enbart plöja böcker, utan verkligen ha fått vara ute och se, tagit och känna på det. Använda sina sinnen.

En sån här kurs hoppas jag att jag får ha igen! Kommer ha mycket användning utav detta i mitt framtida yrke. Tack Mia för en fantastisk kurs!!

Puss&kram, Lisen

1 kommentar:

  1. Puss och kram Lisen! Tack för alla fantastiska foton du lagt ut - både här på din egen blogg och på kursbloggen! Lycka till med håvandet i sommar!/MIA

    SvaraRadera