torsdag 31 maj 2012

Naturruta - arb. nr 5

Här kommer the final för min naturruta!

Träden är blommade och vackra!

Fick inte någon dag med oväder som jag hade tänkt mig. Men här ser man iaf att det har regnat lite :) Eller så är det dagg..

Dammen är fin. 

Söta små blommor har kommit fram i gräset.
Det har vuxit till sig ordentligt!

Ville visa en bild på hela området :)

Såhär har min naturruta förändrats i 4 steg :) Är intressant att se hur grönt och fint det har blivit.



Tack för en härlig kurs! 

lördag 26 maj 2012

Potatisfälla

Här kommer lite bilder från potatisfällan.

Min lilla fälla.

Den låg ute ca två dygn.

Jag hade inte fångat mer än bajs...

De andra hade roligare saker i sin burk. Detta är Tovas!



Tack och hej!

Naturruta - arb. nr 4


Nu är jag ute för min fjärde gång och vädret blir inte dåligt. Men livet i dammen frodas och pollens finns överallt! Träden växer och blir stora och maskrosor blommar över. Nu är sommaren här!


Maskrosorna blommar över och sprider sitt äckliga pollen överallt som jag är grymt allergisk mot..

En rönn som växer inuti en lönn.

Asp!

Lönnens blad börjar bli riktigt stora! När jag började med rutan så va det nästan bara små knoppar.

Översiktsbilden. Mer liv och grönska än vad det var förut.

Pollen överallt i vattnet. Blä. Dammen är helt gul.

Tror att dessa små yngel kanske bli till vattensalamandrar? Fick en bild på en större salamander! Har även sett blodiglar och väldigt små fiskar.  

Alla yngel samlas tillsammans, det känns som att de bara blir fler och fler.  Blir som massage när man sticker ner foten där.



Filmade alla små yngel. De är så himla många att det är helt tokigt!
Lyssnar man noga kan man även höra massa fåglar och vindens sus!

Detta blir min avslutning för denna gång. Tack och hej!

söndag 20 maj 2012

Naturruta - arb. nr 3

Min tredje omgång av Naturrutan. Har varit underbart väder och härligt att fota! Funderar på om jag ska gå ut och fota någon gång när det är riktigt dåligt väder också, för att se om det är någon skillnad då.


Björk och Tall börjar ta sig riktigt ordentligt!

Aspen har blommat ut.

Några knoppar är lite senare än de andra.

Ormbunkarna har fått fin färg!

Hallonbuskarna frodas.

Min lilla ruta som jag följer har verkligen börjat växa. Nu är det mycket liv och växtlikhet här!

Små grodyngel som simmar runt. :)

Näckros blomman har börjat slå ut lite försiktigt!

Här har vi massa gräs! Vet inte riktigt vad det är för typ av gräs, men massor har vi!

Simma, simma, simma.

Fångade några.

Det var varmt i pölen.

Lisen var glad.

Det kom en liten gosig katt och hälsade på!

Nu är det fullt av maskrosor. Getingarna kan börja komma och suga i sig all nektar! mums...




Detta var allt för denna gången :)
Kram!

tisdag 8 maj 2012

Naturruta - arb. nr 2

Är inne på min andra omgång av Naturrutan! Denna gången har jag även kollat runt lite vad det finns för växter runt om i området.

Hittade en gleshårig ört. En bladlös blomma som kallas för Tusensköna! Mycket vacker. Liknar en miniatyrvariant utav en Prästkrage. 

En Penningört kanske? Eller Groblad?

Klöver. Hade varit coolt att få kort på en fyrklöver!

Här har vi en maskros, som det också fanns en hel del av i detta område.

Små vitsippor fanns det lite här och vart.

Detta är blommor från en buske. Är fortfarande inte säker på  vad det är, men kan tänka mig att det eventuellt kan vara en Hägg.

En Aspknopp.

Blåbär som nu är i blomning. 

En liten blommande Björk. INTE en allergikers bästa vän. Inte en Lisen-vän. Synd att dessa vackra träd kan bringa med sig så mycket ont. 

Kan detta vara Sot-vitmossa kanske.

Har letat länge efter denna nu, men hittar den tyvärr inte.. 

Vad kan det här ha varit för växt? Antar att den växer upp lite mer mot sommaren/sensommar. 

Ja, min Naturruta har inte förändrats speciellt mycket. Det lilla (om jag kan kalla det) trädet har börjat blomma lite mer. Bladen har blivit större :)

Fina blad!

Här har vi början till en Lönn.

En Späd rosettlav kanske?

Hallon är alltid gott! Ska bli smaskigt när det har blivit lite bär på busken :)

Är inte helt 100 på vad detta kan vara.. Tycker blommorna ser ut som Lindens blommor.

Rönn. 

En liten myra som tittade ut :D

Tall.



Sådär. Det var allt för mig denna gång!
XOXO