tisdag 8 maj 2012

Naturruta - arb. nr 2

Är inne på min andra omgång av Naturrutan! Denna gången har jag även kollat runt lite vad det finns för växter runt om i området.

Hittade en gleshårig ört. En bladlös blomma som kallas för Tusensköna! Mycket vacker. Liknar en miniatyrvariant utav en Prästkrage. 

En Penningört kanske? Eller Groblad?

Klöver. Hade varit coolt att få kort på en fyrklöver!

Här har vi en maskros, som det också fanns en hel del av i detta område.

Små vitsippor fanns det lite här och vart.

Detta är blommor från en buske. Är fortfarande inte säker på  vad det är, men kan tänka mig att det eventuellt kan vara en Hägg.

En Aspknopp.

Blåbär som nu är i blomning. 

En liten blommande Björk. INTE en allergikers bästa vän. Inte en Lisen-vän. Synd att dessa vackra träd kan bringa med sig så mycket ont. 

Kan detta vara Sot-vitmossa kanske.

Har letat länge efter denna nu, men hittar den tyvärr inte.. 

Vad kan det här ha varit för växt? Antar att den växer upp lite mer mot sommaren/sensommar. 

Ja, min Naturruta har inte förändrats speciellt mycket. Det lilla (om jag kan kalla det) trädet har börjat blomma lite mer. Bladen har blivit större :)

Fina blad!

Här har vi början till en Lönn.

En Späd rosettlav kanske?

Hallon är alltid gott! Ska bli smaskigt när det har blivit lite bär på busken :)

Är inte helt 100 på vad detta kan vara.. Tycker blommorna ser ut som Lindens blommor.

Rönn. 

En liten myra som tittade ut :D

Tall.



Sådär. Det var allt för mig denna gång!
XOXO

1 kommentar:

  1. Mycket vackra bilder Lisen! Trädet som håller på att slå ut ser ut som en lönn. Den bruna vinterståndaren (den vissna blomman) tror jag är en johannesört./MIA

    SvaraRadera